Suština širka


Suština širka


Širk je izjednačavanje sa Stvoriteljem i uzdizanje drugih stvorenja na Njegov stepen. Ovo je, ustvari, upoređivanje, a ne pripisivanje savršenih svojstava kojima Uzvišeni opisuje Sebe ili kojim Ga opisuje Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. Oni kojima je Allah srca učinio izopačenim izvrnuli su ovaj poredak. Oni su lišeni unutrašnjeg vida; pojmovi su im izmiješani. Za njih je tevhid tešbih (poređenje Allaha sa stvorenjima), a poređenje veličanje i pokoravanje. Jedna od Božanskih osobina jeste mogućnost donošenja štete, koristi, davanja i oduzimanja. 


Ove osobine za sobom povlače dovu, strah, nadu i oslanjanje samo na Njega. Ko to dovede u vezu sa nekim stvorenjem taj je to stvorenje stavio na nivo Stvoritelja i učinio onoga ko sebi ne može donijeti nikakvu korist, štetu, smrt, život ili oživljenje boljim od ostalih poredeći ga sa Onim ko o svemu odlučuje. Svi konci su u Njegovim rukama i sve se Njemu vraća. Ono što On želi - bit će, a ono što ne želi - neće biti. Ne može se spriječiti ono što On da, niti se može dati ono što On spriječi. Staviše, ako On otvori vrata milosti nekom Svome robu, niko je neće zaustaviti; ako je zaustavi, niko mu je neće dati.

Najružnije poređenje je, znači, poređenje ovog nemoćnog, nesposobnog stvorenja sa Moćnim i Snažnim Stvoriteljem.
Od Božanskih osobina je savršenost u svim stvarima i perfekcija u svemu, bez ikakvih nedostataka. Ova osobina obavezuje da se ibadet iskazuje samo Njemu, kao i veličanje, poštovanje, strah, dova, nada, pokajanje, osjećanje, traženje pomoći, maksimalna pokornost uz maksimalnu ljubav. Pamet, Objava i ljudska priroda ukazuju da sve to pripada jedino Allahu i da ne može pripadati nikom drugom. Onaj ko posveti nešto od ovih os¬jećanja nekom drugom osim Allahu taj je uporedio Onoga kome ništa nije slično i koji nema sudruga. To je najgore poređenje. Zbog ružnoće i krajnje nepravde u ovom postupku, Allah, Tebareke ve Te'ala, nas obavještava da taj postupak neće oprostiti nikome, uprkos tome što je Sebe kao Milostivog opisao.

Od Božanstvenih karakteristika je i ubudijjet - pokornost ili robovanje. Ova karakteristika počiva na dva osnova – maksimalnoj ljubavi uz maksimalnu pokornost. Tada je ubudijjet potpun. Položaji ljudi se razlikuju prema zastupljenosti ovih osnova. Onaj ko posveti svoju ljubav, pokornost i poniznost nekom drugom osim Allahu taj Ga je uporedio po osobini koja samo Njemu pripada. To ne može propisati nikakav zakon. Averziju i odbojnost prema ovakvom postupku osjeća svaka priroda i svaki um. Međutim, šejtani su uspjeli da izobliče i pokvare prirode i umove većine ljudi. Po pravoj prirodi se upravljaju oni kojima je nagrada još prije obećana. Njima su poslani vjerovjesnici i objavljene Knjige u skladu sa njihovom prirodom i razumom. Uslijed toga, njihovo svjetlo se pojačalo:

يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

„Allah vodi ka svjetlosti Svojoj onoga koga On hoće. Allah navodi primjere ljudima, Allah sve dobro zna.“(prevod značenja sure En-Nur, 35).

Prema ovome, Božanska karakteristika je i sedžda - klanjanje. Ko se klanja nekom drugom osim Allahu taj je izjednačio Stvoritelja sa stvorenjem.

Tevekkul (oslanjanje na Allaha) je također jedna od Božanskih osobina. Ko oslanja na nekog drugog osim Allaha počinio je širk.

Pokajanje također pripada samo Allahu. Ko se pokaje za svoje grijehe nekom drugom izjednačio je Allaha sa stvorenjima.

Ko se zakune u nekog drugog osim Allaha, izražavajući pri tome veličanje i obožavanje taj je počinio širk.

Ovo su oblici širka sa aspekta upoređivanja i izjednačavanja Allaha sa stvorenjima. Postoji, međutim, i fenomen oponašanja Allaha. Onaj ko se uzdiže, oholi, tjera ljude da ga hvale, veličaju, pokoravaju mu se, mole ga, strahuju od njega i nadaju se u njega, traže utočište i pomoć od njega - takav čovjek sebe smatra Božanstvom i pokušava da sebi pripiše Božansku prirodu. Ova vrsta ljudi zaslužuje najveću kaznu, poniženje i potčinjavanje ostalim stvorenjima.

Ako slikare, koji svojim rukama žele da „stvaraju" nepostojeće likove očekuje najžešća kazna na Sudnjem danu, zato što su preuzeli Allahovo svojstvo samo u tome činu, šta se onda može reći za one koji sebi pripišu neku od Allahovih osobina? Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: "Najžešća kazna je zagarantovana onima koji slikaju. Njima će biti naređeno da ožive ono što su stvorili." (Buharija i Muslim)

Dva Sahiha bilježe predaju od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je Allah, Tebareke ve Te'ala, rekao: „Ima li većeg nasilnika od onoga ko stvara stvorenja slična mojim. Neka stvore zrno kukuruza! Neka stvore zrno pšenice!". Spominjanjem kukuruza i pšenice želi se ukazati na stvari koje su krupnije i važnije.

Znači, ovako će završiti oni koji se izjednačavaju sa Allahom u stvaranju slika, a možemo zamisliti kako će završiti oni koji sebi pripisuju neku od Njegovih Božanskih osobina - nazivajući se imenom koje se može odnositi samo na Stvoritelja, poput imena vladar vladara, sudac sučeva i slično. U dva Sahiha se bilježi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Najomraženiji čovjek kod Allaha je onaj ko sebe naziva Vladarom vladara".
Ovolika je Allahova srdžba prema onome ko sebi pripiše neku od osobina koje pripadaju samo Njemu. On je, Uzvišeni, jedini Vladar vladara, On sudi svim stvorenjima i presuđuje; niko drugi.

Iz knjige "Bolest i lijek" Ibn Kajjima el-Dževzijja 

Primjedbe