VRIJEDNOST SELAMA I NAREDBA DA SE DRUGIMA NAZIVA



Kaže Uzvišeni Allah: «Kada pozdravom pozdravljeni budete, ljepšim od
njega otpozdravite ili uzvratite, jer će Allah za sve obračun tražiti.»
(En-Nisa, 86.) 
Bilježe Buharija i Muslim od Abdullaha ibn Amra ibnul-Asa,
radijallahu anhuma, da je neki čovjek upitao Poslanika, sallallahu alejhi ve
sellem: «Koji islam je najbolji?»...

a on je odgovorio: «Da nahraniš
gladnog i da nazivaš selam i onima koje znaš i onima koje ne
znaš.»[1]


Bilježe, također, Buharija i Muslim, od Ebu Hurejre,
radijallahu anhu, da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:
«Uzvišeni Allah stvorio je Adema u njegovom obliku[2], visine šezdeset aršina.
Nakon što ga je stvorio, rekao mu je: 'Idi i onoj skupini meleka koji sjede
nazovi selam, pa poslušaj kako će ti uzvratiti selam i otpozdraviti ti. To će
biti tvoj pozdrav i pozdrav tvojih potomaka.' Adem im reče: 'Es-selamu alejkum',
a oni mu odgovoriše: 'Es-selamu alejke ve rahmetullah', dodaše ve
rahmetullah.''[3]

Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, rekao
je: 
«Nećete ući u Džennet sve dok ne budete vjerovali, a nećete vjerovati sve
dok se međusobno ne budete voljeli. Hoćete li da vas uputim na nešto, zbog čega
ćete se, ako to budete činili, zavoljeti? Nazivajte jedni drugima
selam.»[4]

Ammar ibn Jasir, radijallahu anhu, rekao je: «Ko bude imao
zajedno tri osobine, upotpunio je iman: pravičnost, nazivanje svijetu selama i

dijeljenje u oskudici.»[5]

Bilježi Ed-Darimi u svome Musnedu, te
Tirmizija, Ibn Madže i drugi od Abdullaha ibn Selama da je rekao: «Čuo sam
Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi ve sellem, da kaže: 'O ljudi, jedni

drugima selam nazivajte, gladne hranite, rodbinu posjećujte i klanjajte dok

drugi ljudi spavaju – ući ćete u Džennet spokojno.»[6]

Bilježi imam Malik
u svome Muvettau od Ishaka ibn Abdullaha ibn Ebi Talhe da mu je Tufejl ibn Ubejj
ibn Ka'b rekao kako je imao običaj da poslije podne dođe kod Abdullaha ibn Omera
da zajedno idu na pijacu. Kaže Tufejl: 
«Kada bismo poslije podne otišli na
pijacu, Abdullah ne bi prošao ni pored prodavača starina, ni pored prodavača
vrijedne robe, ni pored bijednika, ni pored bilo koga, a da mu ne bi nazvao
selam. Tako sam jednog dana došao kod Abdullaha, pa me on pozvao da ga pratim do

pijace. Ja sam ga upitao:

'Šta radiš na pijaci? Niti se zadržavaš radi trgovine,
niti se raspituješ za robu, niti trguješ njome, niti sjediš na trgovačkim
kružocima?' On mi odgovori: 'Sjednimo ovdje da malo popričamo. ' Tada mi Ibn
Omer reče: 'Trbonjo jedan (Ebu Tufejl je imao malo veći stomak) , mi ovdje
dolazimo radi selama, da poselamimo one koje sretnemo.»[7]

KAKO
SE NAZIVA SELAM

Prenosi se od Imrana ibn Husajna, radijallahu
anhu, da je rekao: «Došao je jedan čovjek Poslaniku, sallallahu alejhi ve
sellem, i rekao mu: 'Es-selamu alejkum', a Poslanik mu odgovori, zatim sjede i
reče: 'Deset sevapa.' Zatim dođe drugi čovjek i reče: 'Es-selamu alejkum ve
rahmetullah.' Poslanik mu odvrati selam te sjede i reče: 'Dvadeset sevapa.'
Zatim dođe i treći čovjek i reče: 'Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve
berekatuh', a Poslanik mu odvrati selam, sjede i reče: 'Trideset
sevapa.'''[8]

Prenosi se od Ibn Abbasa, radijallahu anhu, da je Omer
jedne prilike došao kod Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, dok je on bio u
sobi na spratu i rekao mu: «Es-selamu alejke, Allahov Poslaniče, es-selamu
alejkum, hoće li ući Omer?»[9]

ŠTA SE PRENOSI U VEZI SA RIJEČIMA
«MERHABA»

Prenosi se od Ummu Hani', Ebu Talibove kćerke da je
rekla: «Na dan osvojenja Mekke otišla sam do Poslanika, sallallahu alejhi ve
sellem, i našla ga da se kupa, a njegova kćerka Fatima ga zastire. Ja sam mu
nazvala selam, a on je upitao: 'Ko je ova?' Rekla sam: 'Ja sam Ummu Hani' bint
Ebi Talib.' A on mi reče: 'Merhaben (dobro došla), Ummu
Hani'.....'''[10]

KAKO SE ODGOVARA NA
SELAM

Prenosi se od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je jedan
čovjek ušao u mesdžid, a Poslanik je bio na jednoj strani mesdžida. Čovjek je
klanjao, a zatim došao do Poslanika i nazvao mu selam, a on mu je odgovorio: «Ve
alejkes-selam.»[11]

POZDRAVLJANJE RUKOM ILI NA NEKI DRUGI NAČIN
BEZ NAZIVANJA SELAMA

Bilježi Tirmizi da je Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, rekao: «Nije od nas onaj ko oponaša druge mimo nas. Ne
oponašajte ni židove ni kršćane! Židovi se pozdravljaju tako što išarete
prstima, a kršćani se pozdravljaju išaretom rukom.»

Što se tiče hadisa
koji također bilježi Tirmizi od Esme bint Jezid da je Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, jednog dana u mesdžidu prošao pored jedne grupe žena, pa ih je
išaretom rukom poselamio, može se razumjeti da ih je Poslanik poselamio i
riječima i išaretom rukom.

PRENOŠENJE SELAMA DRUGIMA I ODGOVOR NA
SELAM

Pohvalno je da čovjek poselami svoga odsutnog prijatelja
ili rođaka. Ako nekome budu preneseni selami od prijatelja ili poznanika,
odnosno ako mu neko kaže: «Poselamio te taj i taj», njegova dužnost je da mu
odgovori na selam, a pohvalno je da selam nazove i onome ko mu je selame prenio,
pa da kaže «ve alejke ve alejhis-selam».

Bilježi Ebu Davud od Galiba
el-Kattana, a on od nekog čovjeka da je rekao: «Prenio je moj otac od moga djeda
da je rekao: «Otac me je poslao do Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i
rekao mi: 'Idi mu i poselami ga od mene.' Ja sam došao i rekao mu: 'Moj babo te
selami!' A on odgovori: 'Ve alejke ve ala ebikes-selam (selam i tebi i tvome
babi).'''

Bilježi Buharija od Aiše, radijallahu anha, da je rekla:
«Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: 'Aiša, evo Džibril te
selami.' Rekla sam: 'Ve alejhis-selam ve rahmetullah.'''[12]

Imam Ahmed
bilježi hadis od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, rekao: «Volio bih, kada bih poživio, da poselamim Isaa, sina
Merjemina, alejhis-selam. Ko ga od vas sretne, neka mu od mene prenese
selam.»[13]

Rukovanje pri selamu

Prenosi se od
Katade da je rekao: «Upitao sam Enesa: 'Da li su se Poslanikovi ashabi
rukovali?' 'Da', odgovorio je.''[14]

Grljenje i ljubljenje pri
selamu

Bilježi Buharija od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je
rekao: «Jednog dana Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izašao je i niti sam
ja šta njemu govorio niti je on meni, sve tako dok nije došao do pijace plemena
Benu Kajnuka. Tada je sjeo u dvorište Fatimine kuće i rekao: 'Je li tamo Luke'a,
je li tamo Luke'a (najsretniji čovjek na dunjaluku)[15]?' Nešto se zadržao pa
sam pomislio da ga oblači ili kupa. Ubrzo dođe trčeći, a Poslanik ga zagrli i
poljubi, te reče: 'Allahu moj, zavoli ga i zavoli onoga ko njega
voli.'''[16]

NAZIVANJE SELAMA ŽENAMA

Prenosi se
od Esme bint Jezid Ensarijke da je rekla: «Jedne prilike, dok sam bila u društvu
svojih prijateljica vršnjakinja, pored nas je prošao Poslanik, sallallahu alejhi
ve sellem, nazvao nam selam i rekao: 'Čuvajte se nezahvalnosti prema
blagodariteljima!' Ja sam bila od onih koje su ga bez sustezanja pitale, pa sam
rekla: 'Allahov Poslaniče, a šta je to nezahvalnost prema blagodariteljima?'
Reče: 'Neke od vas će sigurno duže proboraviti kao djevojke kod svojih
roditelja, pa će ih Allah počastiti mužem, a zatim i djetetom, pa će se zbog
nečega naljutiti i postati nezahvalne i kazati: Od tebe nikad nikakvog dobra
nisam vidjela.'''[17]
ZABRANA RUKOVANJA SA
ŽENAMA

Prenosi se od Umejme bint Rekika da je kazala: «Došla sam
Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, sa jednom grupom žena da mu damo
prisegu. U obavezu nam je stavio ono što je u Kur'anu, da Allahu širk ne činimo,
ajet. Rekao nam je: 'Onoliko koliko ste u mogućnosti.' Mi smo rekle: 'Allah i
Njegov Poslanik milostiviji su prema nama od nas samih.' Upitale smo: 'Allahov
Poslaniče, zar se nećeš sa nama rukovati?' A on je odgovorio: 'Ja se ne rukujem
sa ženama, ono što kažem jednoj ženi, kao da sam rekao stotini
žena.'''[18]

NAZIVANJE SELAMA DJECI

Prenosi se od
Enesa, radijallahu anhu, da je prošao pored djece i nazvao im selam, a potom je
rekao: «Ovako je postupao i Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem.»[19]


Adabi nazivanja
selama


Prenosi se od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: «Onaj ko je na jahalici naziva
selam pješaku, pješak naziva onome ko sjedi i manja skupina ljudi naziva selam
većoj skupini.» U predaji od Buharije stoji: «Mlađi naziva selam
starijem.»[20]


[1] Buharija, Fethul-bari (1/55) i Muslim
(1/65)

[2] Tj. u obliku u kojem je od početka stvoren i u kojem je ostao
do svoje smrti.

[3] Hadis ukazuje na posebnu vrijednost Adema,
alejhis-selam, zbog činjenice da je Uzvišeni Allah direktno na Sebe preuzeo
njegov odgoj i da je selam stari bonton otkako je stvoren čovjek.

[4]
Muslim (1/74, i drugi)

[5] Buharija, Fethul-bari, 1/82,
ta'likan.

[6] Tirmizi kaže da je hadis hasen-sahih.

[7] Kaže hafiz
Ibn Hadžer da je predaja mevkuf i da je vjerodostojna.

[8] Ebu Davud,
5/379 str.

[9] Ebu Davud, 5/382 str.

[10] Buhari, Fethul-bari
(1/369)

[11] Buharija, Fethul-bari (11/36)

[12] Buharija,
Fethul-bari (10/581), Muslim (15/211) i drugi.

[13] Ahmed u Musnedu
(2/298)

[14] Buharija, Fethul-bari (11/54)

[15] To je bio Hasen
ibn Alijj

[16] Buharija, Fethul-bari (4/339)

[17]
Buharija

[18] Ahmed (6/357) i Tirmizi,1597.

[19] Muttefekun
alejhi

20] Muttefekun alejhi

Primjedbe