UCENJE KLANJACA I NJEGOVO SUTANJE KADA CUJE IMAMA


UCENJE KLANJACA I NJEGOVO SUTANJE KADA CUJE IMAMA

  1. Prenosi se od ebu Hurejre ___ da je Allahov Poslanik ___ rekao:
إنما جعل الإمام ليؤتم به فإذا كبر فكبروا وإذا قرأ فأنصتوا‏
„Doista je imam postavljen da se slijedi, pa kada donese tekbir i vi ga donesite, a kada uci vi sutite.“ (Buharija, Muslim..)
Njegov govor Doista je imam postavljen da se slijedi znaci da nije dozvoljeno klanjati upredo sa njim (u isto vrijeme pravit pokrete), prestizati ga i razlikovati se od njega. (znaci kada on zavrsi sa izgovaranjem odredjene recenice u namazu, tek onda klanjaci prave pokrete opr.prev.).
A sto se tice govora a kada uci vi sutite, sa njim su oni koji govore da klanjac, na namazima na kojima se uci naglas, ne uci za imamom. Ovaj stav zastupa Ishak ibn Rahavijeh, Ahmed, Malik, Hanefije. Medjutim, kod Hanefija se ne uci za imamom u svim namazima i povelili su se za hadisom Abdullaha ibn Sedada koji je daif i nije ispravno dokazivati sa njim.
Safije kazu da sto se tice ucenja Fatihe da je nju obaveza uciti na svim namazima, svejedno da li klanjac cuo ucenje imama ili ne. Razisli su se – da li ce se uciti dok imam suti ili dok uci (upredo uciti Fatihu sa imamom ne dolazi u obzir, opr.prev).
  1. Prenosi se od ebu Hurejre ___ da je Allahov Poslanik ___ kada je zavrsio sa namazom u kojem je ucio naglas rekao:   هل قرأ معي أحد منكم آنفًاDa li je neko od vas ucio uporedo samnom? Pa je rekao covjek: da, o Allahov Poslanice. Pa je rekao:
 فإني أقول ما لي أنازع القرآن  Uistinu se ne raspravlja sa Kur'anom (na nacin da covjek uporedo sa imamom uci u sebi opr.prev). Pa nastavlja ebu Hurejre: pa su ljudi prestali da uce uporedo sa Poslanikom ____ u onim namazima u kojima je Poslanik ___ ucio naglas, cim su culi ovaj njegov govor. (ebu Davud, Nesai, Tirmizij koji kaze da je hadis hasenun sahih)
Hadis takodjer prenosi Malik u svojoj Muveti, Safija, Ahmed, ibn Madze i ibn Hiban. A sto se tice njegovog govora: pa su ljudi prestali da uce uporedo sa Poslanikom ____ u onim namazima u kojima je Poslanik ___ ucio naglas, cim su culi ovaj njegov govor Kaze Hatib Bagdadij: ovo je mudredz (ono sto je spojeno sa govorom Poslanika, a to nije njegov govor, tj., ubacena ili dodata stvar od ravije opr.prev), a sa njim se je slozio Buharij, ebu Davud, Zehebi i drugi, a imam Muslim kaze da u ovom nema razilazenja medju njima.
Oni koji govore da klanjac, na namazima na kojima se uci naglas, netrba da uci za imamom su uzeli ovaj hadis kao dokaz u njihovu korist. Medjutim sto se tice rijeci Poslanika ___:
Uistinu se ne raspravlja sa Kur'anom ovdje je upotrebljena rijec النزاع (raspravljanje) dolazi u znacenju skretanja paznje ili ometanje imama pri ucenju i koristi se samo za sapat (tihi govor) jer kada bi to bilo naglas onda to izlazi iz ove mes'ele, jer bi to onda znacilo potpuno suprostavljanje Kur'anu. A slijedeci hadis ce ovo najbolje pojasnit.
U Darekutnijevom rivajetu stoji da je Poslanik ___rekao:
إذا أسررت بقراءتي فاقرؤوا وإذا جهرت بقراءتي فلا يقرأ معي أحد‏
 „Kada ja ucim u sebi i vi ucite a kada ja ucim naglas neka niko uporedo samnom ne uci.“
  1. Prenosi Ubadeh da je Allahov Poslanik ___ klanjao sabah pa mu je ucenje postalo tesko. Pa kada je zavrsio sa namazom rekao je:   إني أراكم تقرؤون وراء إمامكم
Vidim vas da ucite za vasim imamom.“ Pa su rekli: upravu si tako nam Allaha. (ovdje napominjem da je Allah svom Poslaniku dao da kada klanja u namazu da vidi kako se njegovi ashabi ponasaju dok klanjaju, opr.prev.) pa je rekao ___:
لا تفعلوا إلا بأم القرآن فإنه لا صلاة لمن لم يقرأ بها‏
„Ne radite to osim sa majkom Kur'ana, jer uistinu nema namaza onaj ko je ne prouci.“ (ebu Davud i Tirmizij)
(Hadisi koji su spomenuti pod brojem jedan i dva su uopceniti hadisi. A hadis pod brojem tri je dosao sa ogranicenjem. Primjer za to jeste sehadet LA ILAHE ILLALLAH. U nekim hadisima je doslo: „ko kaze la ilahe illallah uci ce u dzennet“ pa je ovaj opceniti hadis pojasnjen i ogranicen u drugim hadisima u kojima se izmedju ostalog uslovljava znanje, iskrenost, ljubav.. opr.prev)
A u drugom rivajetu je doslo:
فلا تقرؤوا بشيء من القرآن إذا جهرت به إلا بأم القرآن
‏ „Ne uci te nista iz Kur'ana kada ja ucim naglas osim majke Kur'ana.“ (ebu Davud, Nesai, Darekutni i svi oni su povjerljivi)
  1. Prenosi Ubadeh takodjer, da je Vjerovjesnik ____ rekao:
لا يقرأن أحد منكم شيئًا من القرآن إذا جهرت بالقراءة إلا بأم القرآن‏
„Neka niko od vas  ne uci ista iz Kur'ana, kada ja ucim naglas, osim majke Kur'ana.“ (Darekutni koji kaze: ljudi u njegovom lancu su svi povjerljivi)
Hadis takodjer prenosi Ahmed, Buharij o djelu koji govori o ucenju. Ibn Hiban, Hakim i Bejheki su rekli da je sahih.
Prenosi se od Halida Huzaija, a on od ebu Qulabe, a on od Muhammeda ibn ebu Aise, a on od covjeka ashaba Vjerovjesnika ___ da je rekao: rekao je Allahov Poslanik ____:
لعلكم تقرؤون والإمام يقرأ  „Samo da ste jos ucili dok je vas imam ucio,“ pa su rekli: pa mi tako i radimo. Pa je rekao:  لا إلا بأن يقرأ أحدكم بفاتحة الكتاب‏   „Nemojte, osim da neko od vas uci Fatihu Knjige.“
Kaze hafiz ibn Hadzer: sened je hasen. A ibn Hiban ga prenosi drugim putem.
Hadise pod brojem tri su naveli u svoju korist oni koji zastupaju da je obaveza uciti Fatihu naglas i to je ispravno misljenje. Jer postoji rivajet koji prenosi ibn Hiban od Enesa da je rekao: kaze Poslanik ____:
أتقرؤون في صلاتكم خلف الإمام والإمام يقرأ فلا تفعلوا وليقرأ أحدكم بفاتحة الكتاب في نفسه‏
„Da li ucite u vasem namazu za imamom dok on uci? Nemoj te to raditi, vec proucite Fatihu u sebi.“
Prenosi ga takodjer Taberanij, Bejheki i AbdurRezak.
Ovo sto smo naveli ukazuje na obaveznost ucenja Fatihe kako za imama tako i za klanjaca koji klanja za njim na svakom rekatu. Navedeni dokazi, da je ucenje Fatihe uslov za ispravnost namaza, su ispravni u dokazivanju. A onaj koji misli da je i jedan namaz ili i jedan rekat ispravan bez ucenja Fatihe treba da dodje sa dokazom sa kojim ce to dokazati.
Na osnovu ovoga shvatas li koliko je slab stav koji zastupa dzumhur (veci dio uleme) a to je da covjek koji stigne na ruku'u u namazu da je takav stigao na taj rekat. Dokazali su to sa hadisom koji prenosi ebu Hurejre u kojem stoji:
‏من أدرك الركوع من الركعة الأخيرة في صلاته يوم الجمعة فليضف إليها ركعة أخرى‏
„Ko stigne na ruku'u zadnjeg rekata dzume namaza, neka tome doda jos samo jedan rekat.“ Hadis prenosi Darekutni preko Jasin ibn Muaz koji je metruk (odbacen).
(hadis je odbacen zbog toga sto se prenosi samo preko njega, a on je optuzen za laz opr.prev).
Darekutni prenosi jos jedan drugi rivajet koji je daif tako da ga necemo ni navoditi.
Stoga, kazemo da onaj koji ne stigne prouciti Fatihu kada pristize na namaz treba da ponovi taj rekat. Prenosi ibn Huzejme od ebu Hurejre ___ da je Allahov Poslanik ___ rekao:
‏من أدرك الإمام في الركوع فليركع معه وليعد الركعة‏
Ko sustigne imama na ruku'u neka i on ucini ruku'u sa njim i neka ponovi taj rekat.“
Sto se tice ove predaje ucenjaci spominju da ona nema svoju osnovu, medjutim Buharija i mnogi drugi ucenjaci koji zastupaju ovaj stav (da onaj koji nestigne prouciti Fatihu da treba da ponovi taj rekat) navode ga u svojim knjigama.
Buharij prenosi od ebu Hurejre, u poglavlju 'ucenje iza imama', da je rekao:
„Ako ljudi stignu na ruku'u nisu stigli na taj rekat“
Kaze hafiz ibn Hadzer: ovo je poznato od ebu Hurejre kao mevkuf (da je ovo njegov govor).
Dzumhur je za svoj dokaz uzeo hadis od ebu Bekra koji je klanjao iza saffa iz bojazni da mu ne prodje rekat pa mu je Poslanik ___ rekao:  ‏زادك اللَّه حرصًا ولا تعد‏ “Allah te ucnio briznim i nemoj to vise radit”  i nije spomenuo da treba ponoviti rekat, medjutim u ovome nije dokaz za ono sto oni tvrde. Jer kao sto mu nije naredio da ponovi rekat, takodjer nam nije preneseno da on nakon toga nije ponovio rekat.
Prenosi ebu Katade i ebu Hurejre da je Allahov Poslanik rekao:
‏ما أدركتم فصلوا وما فاتكم فأتموا‏
„Ono sto stignete klanjajte a ono sto propustite upotpunite“ (kada stignete u dzemat prikljucite se i klanjajte i upotpunite ono sto ste propustili opr.prev.)
Kaze hafiz ibn Hadzer: sa njim se dokazuje da se onome koji sustigne imama na ruku'u nece uzeti u obzir taj rekat zbog stvari koje je propustio a trebao ih je upotpuniti. Zbog toga sto je propustio kijam (stajanje u namazu) i ucenje na njemu.
  1. Prenosi Abdullah ibn Sedad da je Vjerovjesnik ____ rekao:
من كان له إمام فقراءة الإمام له قراءة‏
Onaj koji bude (klanjao) za imamom, pa imamovo ucenje je i njegovo ucenje“ (Darekutni)
Prenosi se kao musned (njegov sened doseze do Poslanika ___) medjutim putevima koji su slabi, a ispravno je ovo mursel predaja (predaja u kojoj tabiin kaze: kaze Allahov Poslanik _)
Sa ovim hadisom dokazuju, oni koji govore da je imamovo ucenje Fatihe i ostalog naglas, ustvari  i ucenje klanjaca. Odgovor na ovo je: Ovaj hadis je uopcenit a ogranicen je sa hadisom koji prenosi Ubadeh koji smo spomenuli. (imamovo ucenje svega osim Fatihe jeste i ucenje klanjaca, opr.prev)
  1. Prenosi se od Imrana ibn Husajna da je Vjerovjesnik ___ kada je klanjao podne cuo covjeka kako iza njega uci: 'Sebbihi sme Rabbikel eala' pa kada je zavrsio okrenuo se je i rekao:  أيكم قرأ „Ko je od vas ucio“ ili je rekao: أيكم القارئ  „Ko je od vas ucac“ pa je rekao covjek: ja, pa mu je rekao:  لقد ظننت أن بعضكم خالجنيها‏  „Mislio sam da se medjusobno raspravljate“
Znacenje ovog govora je slijedece: Zabrana ucenja naglas ili zabrana podizanja glasa tako da to drugi cuje, a ne zabrana ucenja u osnovi. Naprotiv u njemu je dokaz da su oni ucili sure na namazima u kojima se uci u sebi.
Kaze Nevevi: ovakav je propis kod nas, i smatramo slabim misljenje da klanjac ne uci sure kako na namazima u kojima se uci u sebi tako i na namazima u kojima se uci naglas i ovo je greska.
(Ono na sta ovi hadisi u vanjstini ukazuju jeste zabrana ucenja svega osim Fatihe iz Kur'ana, na namazima na kojima imam uci naglas. A sto se tice namaza u kojima imam uci u sebi nema nikakve smetnje da se uci sve ono sto vazi i za imama, opr. prev)

(Izvor dio poglavlja iz djela Nejlul evtar od  Sevkanija)

Primjedbe