Temelji akide


Temelji akide
Šejh-ul-Islam Ibn Tejmijje, rahimehullah


* Sve što je u skladu sa Allahovom Knjigom i autentičnim Sunnetom je prihvaćeno od strane njih (Ehl-us-Sunneta we-l-džema`ata) i sve ono što je suprotno tome oni tretiiraju kao zabludu. Prva stvar po kojoj se Ehl-us-Sunnet we-l-džema`at razlikuju od svih ostalih je menhedž (metodologija) kojom stiču znanje (o vjeri), i izvor Istine iz kojeg uzimaju svoje vjerovanje, razumijevanje, ibadete, odnose (između ljudi), svoj ahlak i svoje običaje. Njihov izvor znanja u svim ograncima nauke je Allahova Knjiga i Sunnet Poslanika, sallallahu `alejhi we sellem. Oni ne uzimaju ničije druge riječi prije Allahovih Riječi, i ničiju drugu uputu prije Poslanikove, sallallahu `alejhi we sellem, upute.


* Niko nije sačuvan grešaka (u vjeri), osim Poslanika, sallallahu `alejhi we sellem. Ehl-us-Sunnet we-l-džema`at ne smatraju nikoga da je sačuvan od griješenja u vjerskim pitanjima, osim Poslanika, sallallahu `alejhi we sellem. Učenjaci nisu čisti od grešaka, zato se njihove riječi mogu prihvatati a i odbiti, za razliku od riječi Poslanika, sallallahu `alejhi we sellem, koje se uvijek prihvataju. Zbog toga riječi učenjaka Ehl-us-Sunnet we-l-džema`ata uglavnom prate ono ili su u skladu sa sunnetom Allahova Poslanika, sallallahu `alejhi we sellem, i niti im predhode, a niti za njima zaostaju.


* Idžma` (konsenzus) Selef-us-Saliha (Dobrih predhodnika) se uzima kao šerijatski dokaz, kojeg se oni koji ih slijede, pridržavaju. Ehl-us-Sunnet we-l-džema`at smatraju da su najučeniji u stvarima koje se tiču vjere, nakon Poslanika, sallallahu `alejhi we sellem, njegovi Ashabi, radijallahu `anhu, i Selef-us-Salih. Sve ono na čemu su se oni složili po pitanju bilo koje stvari koja je od vjere je čisto od toga da sadrži greške i nije (dozvoljeno) nikome da to napusti. Njihov Idžma` je šerijatski dokaz (hudždže) kojeg su obavezni da se pridržavaju svi oni koji žele da ih slijede. Svi oni koji su prihvatili njihov Idžma` su, dakle, oni koji pripadaju njihovoj skupini (džema`atu).


* Oni ne prihvataju niti potvrđuju ičiji idžtihad, dok ga ne "provuku" kroz tri izvora: Kur`an, vjerodostojni sunnet i Idžma` Selefa. Ehl-us-Sunnet se pridržavaju onoga s čim je došao Poslanik, sallallahu `alejhi we sellem, i pridržavaju se džem`ata Poslanika, sallallahu `alejhi we sellem, kao što su to bili ashabi, i svi oni koji slijede njihov put i prihvataju njihov menhedž. Oni ne prihvataju ničiji idžtihad ili govor, bez obzira od koga on dolazi osim nakon što se osvrnu na Kur`an, vjerodostojni sunnet i idžma` Selefa.


* Oni se ne suprotstavljaju Kur`anu i Sunnetu svojim aql-om (razumom), ili mišljenjima i analogijom. Dakle, Ehl-us-Sunnet we-l-džema`at se ne oslanjaju , ne slijede i ne prihvataju osim znanje i praksu Selef -us- Saliha, i ko god od njih uzima (znanje i praksu) pripada njihovom džema`atu, putuje njihovim putem, i prihvata se njihovih osnova/temelja. Ovo je zato što su Ashabi, radijallahu `anhum, naučili tefsiir Kur`ana i hadisa od Poslanika, sallallahu `alejhi we sellem, a onda tom znanju podučili Tabiine, ali pri tom nisu stavili ispred Allaha i Njegovog Resula, sallallahu `alejhi we sellem, svoja mišljenja, ukuse, razum, "iznenadnu prosvijetljenost" ( kao što to sufije učinile) ili bilo koju drugu stvar.


* Džema`at je sredstvo za Oslobođenje na ovom, a i onom svijetu. Ehl-us-Sunnet we-l-džem`at se, dakle, čvrsto drže džema`ata Poslanika, sallallahu `alejhi we sellem, ostavljajući podjele i razlike, čvrsto se držeći za knjigu u potpunosti, Sunnet i `Idžma`, a pri tom je daleko od sumnjivih i nejasnih stvari koje neki pripisuju Allahovoj knjizi i Sunnetu, a koje dovode do podjela i rušenja jedinstva. I (zbog toga je) džema`at u (njihovom shvatanju) sredstvo Oslobođenja na ovom i onom svijetu.


* Oni ne čine obaveznim poznavanje određene vrste znanja onome ko nije za to sposoban, i to znanje dolikuje samo onome ko je za to prikladan. Ehl-us-Sunnet vjeruju u potpunosti u ono s čim je došao Poslanik, sallallahu`alejhi we sellem, i pri tom prave razliku između onih koji su sposobni i onih koji to nisu, kad se tiče detaljnog poznavanja onoga s čim je Poslanik, sallallahu `alejhi we sellem, došao. I ovo je osnovno pravilo: mnoga su iskušenja pogodila (Ummet) zahvaljujući nerazumijevanju ovih stvari.

Neka je salavat i selam na Poslanika, njegove ashabe, i sve one koji ih slijede sve do Sudnjeg dana. Amin!

Primjedbe